Advokátní kancelář Máchal, Bobek a partneři řeší vaše dotazy
17. 5. 2020
Komerční sdělení

Dotaz: Dobrý den, loni jsem si u cestovní kanceláře zarezervovala zájezd v Itálii, který se měl uskutečnit letos v květnu, a zaplatila jsem poměrně drahou zálohu. Kvůli současné epidemii koronaviru a zákazu cestování ale s největší pravděpodobností nebudu moci odjet na plánovanou dovolenou. Jak mám tuto situaci řešit a můžu po cestovní kanceláři chtít vrátit již zaplacenou zálohu?
Odpověď: Dne 20. 4. 2020 byl definitivně schválen zákon o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-CoV-2 na odvětví cestovního ruchu, který Vámi uváděnou situací řeší.
Dle občanského zákoníku máte právo odstoupit od smlouvy o zájezdu před jeho zahájením bez placení odstupného např. ve formě storno poplatků, jestliže v cílové destinaci nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na daný zájezd a současně máte právo na vrácení již uhrazených plateb. Epidemii koronaviru v Itálii, jako Vaší cílové destinaci, lze jistě podřadit pod takové nevyhnutelné a mimořádné okolnosti a od smlouvy o zájezdu tak můžete z tohoto důvodu bez jakýchkoliv obav odstoupit a nebudete muset platit žádné storno poplatky.
Nárok na vrácení již zaplacených peněz máte dále také v případě, pokud sama cestovní kancelář daný zájezd zruší.
Po přijetí tohoto nového zákona ale cestovní kancelář není povinna Vám ihned vrátit již zaplacené peníze. Cestovní kanceláře mají totiž volné finanční prostředky v omezené míře, neboť většinu plateb přeposílají dále hoteliérům, přepravcům a jiným subjektům, a pokud by všichni klienti cestovních kanceláří chtěli ihned vrátit všechny peníze, většina cestovních kanceláří by zkrachovala. Pokud Vám tedy cestovní kancelář nevrátí již zaplacené peníze ihned, bude povinna Vám vystavit poukaz (voucher) na zájezd s platností do 31. 8. 2021, a to v hodnotě Vámi již zaplacených peněz. Tento poukaz bude přitom chráněn pojištěním pro případ úpadku cestovní kanceláře a nemusíte se tedy bát jej přijmout.
Do 31 .8. 2021 je cestovní kancelář současně povinna Vám na Vaši žádost nabídnout náhradní zájezd alespoň stejné jakosti jako zájezd původní. Zde se dle našeho názoru bude posuzovat několik faktorů, a to např. lokalita, přístupnost k moři, cena zájezdu, kvalita a množství dostupných služeb atd. Na tento náhradní zájezd přitom můžete využít vystavený poukaz.
Pokud by Vám cestovní kancelář na Vaši žádost nenabídla náhradní zájezd nebo pokud o něj do 31. 8. 2021 nepožádáte, měla by Vám cestovní kancelář následně vrátit veškeré zaplacené peníze.
V případě odlišné cílové destinace, termínu realizace zájezdu či jiných podmínek zájezdu doporučujeme co nejdříve kontaktovat příslušnou cestovní kancelář.
Třída Míru 92, 530 02 Pardubice
E-mail: info@ak-mb.cz
www.ak-mb.cz