Zimní údržba silnic v hradeckém kraji byla nejdražší za posledních 15 let
18. 5. 2021

Škody na silnicích z letošní zimy v porovnání s předchozí mírnou zimou vzrostly asi o 30 procent a kraj má v plánu výtluky a zničené cesty opravit. "Škody se projevují na všech komunikacích druhých a třetích tříd bez ohledu na to, jestli se jedná o lokalitu v horských, podhorských, případně nižších oblastech," uvedl Friček. Kraj si na vyspravení zničených silnic připravil 101 milionů korun.
"První výjezd na zimní údržbu byl 14. října v horských oblastech, poslední byl 18. dubna v Orlických horách. Bilance posypových dnů se zastavila na čísle 131 po minulých 111 dnech," uvedl Friček. Sypače na krajských silnicích druhých a třetích tříd najely 564.000 kilometrů po 315.000 kilometrech v předchozí zimě. Spotřeba posypových materiálů vzrostla přibližně dvojnásobně na 19.722 tun soli, asi 10.115 tun drtě a 6,3 milionu litrů solanky.
Mimořádně nákladná byla údržba v lednu, která přišla na 98 milionů korun, zatímco minulou zimu přišla údržba v lednu na 41 milionů korun. V únoru byly náklady meziročně vyšší o 22 milionů korun a dosáhly 51 milionů korun. "Nadprůměrné množství sněhu v horských oblastech způsobilo tvorbu sněhových mantinelů a zužování průjezdního profilu. Bylo proto nutné použít sněhové frézy," uvedl Friček.
Kalamitní stav silničáři vyhlásit nemuseli. Nepotýkali se ani s jinými závažnými problémy, dokázali se vypořádat i s epidemií covidu-19. Zásoby posypových materiálů nakoupené v létě průběžně v zimě doplňovali dalšími nákupy.
Zatím nejlevnější byla v Královéhradeckém kraji zimní údržba v sezoně 2013/2014 s náklady 71 milionů korun. Naopak rekordně drahá byla zima na přelomu let 2005 a 2006, která vyšla krajskou pokladnu na 227 milionů korun.
(ČTK)
Ilustrační foto: Jiří Štefek