Dálnice D11/S3: Poláci staví, Češi se snaží dohnat zpoždění
1. 4. 2022

Na některé otázky zazněly velmi konkrétní a optimistické odpovědi. Zejména na polské straně totiž vše běží, jak má. Zprávy od nás už tak úplně pozitivní nejsou.
Poláci dálnici dokončí v roce 2024
Ze 487 kilometrů dlouhé autostrády, která vede až k Baltskému moři, zbývá našim severním sousedům dokončit 66 kilometrů. Administrativu a povolení mají vyřešená, takže staví ve vysokém tempu. Například ražba téměř dva a půl kilometru dlouhého tunelu u Bolkowa trvala jen 444 dnů. „Horníci pracovali 24 hodin denně,“ uvedla ředitelka polského Generálního ředitelství silnic a dálnic ve Wroclavi Lidia Markowská.
Stavební pokrok je znatelný na úseku od Bolkowa ke Královci. K vidění jsou mostní pilíře a konstrukce mostů, místy je položený asfalt. Nic Polákům nebrání, aby dálnici dokončili podle plánu. „Předpokládám, že celá trasa bude v provozu v roce 2024,“ zdůraznila Markowská.
Češi jsou o 2 až 4 roky pomalejší
Přestože na české straně zbývá vybudovat jen 41 kilometrů dálnice, tedy o 25 méně než v Polsku, bude D11 zprovozněná později. Teprve příští rok se začne stavět úsek od Trutnova k hranicím, dokončený má být v roce 2026. „Zatím je vykoupeno zhruba 65 procent pozemků,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Mezi Trutnovem a Jaroměří se plánuje zahájení v roce 2025 a dokončení v roce 2028. Proti územnímu rozhodnutí na stavbu dálnice se ale odvolal jeden občan z Hajnice. „Zatím se nám ho nepovedlo přesvědčit, aby odvolání stáhnul. Děláme ale všechny kroky k tomu, abychom ještě letos začali skupovat pozemky a mohli dál pokračovat v přípravě,“ prohlásil Mátl.
Největším strašákem jsou kamiony
Než se povede dokončit D11, musí se vyřešit zásadní problém. Města a obce na obou stranách hranice se oprávněně obávají, že zprovoznění polského úseku v roce 2024 k nim přivede mnohonásobně vyšší počet aut. „Bojím se, že přes nás bude projíždět 10 až 11 tisíc aut denně. Co s tím budeme dělat?“ zeptal se Janusz Chodasewicz, starosta dvacetitisícové polské Kamenné Hory.
Zdejší asfaltky na tak velkou zátěž nejsou připravené. Největší strašákem jsou kamiony. „Neumím si představit, že se na českou silnici I/16 mezi Trutnovem a Královcem pustí klasická tranzitní nákladní doprava. Silnice to není schopná pojmout,“ uznal hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček.
Kamionové dopravy je už nyní na I/16 víc, než je skutečně dovoleno. Aktuálně je udělených 48 výjimek. „Současný stav neodpovídá tomu, jaký počet jsme povolili. Musíme si tam zjednat pořádek dřív, než bude polská S3 dokončená,“ připustil Červíček. To by vyžadovalo mimo jiné jednání s dopravci a také více policejních kontrol. „Jedna věc je, jaké se domluví výjimky pro nákladní dopravu, a druhá, jak to budou dodržovat řidiči. Obávám se, že pokud přijedou až k hranicím, tak budou chtít pokračovat dál a sjedou na silnici I/16,“ upozornila Eva Kmiećová, starostka Zlaté Olešnice.
Dokud nebude hotovo, vše na Náchod!
Řešením může být omezení, které kamiony mezi Královec a Trutnov vůbec nepustí. „Bylo by dobré udržet ještě další roky tranzitní nákladní dopravu na trase Jaroměř - Náchod - Kudowa Zdroj,“ pronesl trutnovský místostarosta Tomáš Hendrych. Možná se ale dopravci vyhnou méně pohodlné, klikaté a členité cestě přes Bernartice a Trutnov dobrovolně. „Pragmaticky si myslím, že do absolutního dokončení dálnice D11 bude drtivá většina dál používat spojení přes Náchod,“ odhadl hejtman.
O tom, jak zmírnit důsledky zpoždění při stavbě české části dálnice přes Krkonoše mají jednat také ministři dopravy obou zemí.
Pavel Cajthaml
pavel@trutnovinky.cz