Úterý

16. dubna 2024

Nyní

Zítra

Svátek má

Petr Vašíček: Jsem optimista. Budoucnost pro náš závod bude příznivá

9. 9. 2023 Komerční sdělení

page.Name
Už je tomu více než 18 měsíců, co společnost Hilding Anders otevřela novou výrobní továrnu na matrace v Jilemnici a začala psát novou kapitolu své historie, kterou pošramotil požár původní továrny v Roztokách u Jilemnice. O novém startu společnosti se tehdy psalo jako o zázraku. Jako o fénixovi, který vstal z popela. Od té doby uteklo mnoho času. Společnost Hilding Anders už proto řeší nové výzvy a hledí do budoucna. O tom všem si s námi povídal generální ředitel společnosti Petr Vašíček.

Na zdi ve vaší kanceláři visí velká fotografie z 21. dubna 2022, kdy se zde v Jilemnici konalo slavnostní otevření nové továrny. Co se od té doby povedlo a co se stalo nového?
Udělali jsme velký kus práce. Jsem velmi hrdý na svůj tým za to, že se chopil příležitosti, kterou jsme s otevřením nového výrobního závodu dostali. Je tu všechno větší, máme větší kapacitu, jsou tu nové výrobní stroje a technologie. To všechno samozřejmě přináší určité problémy a dětské nemoci. Ostatně jako vždy, když se spouští něco nového. Ale musím říci, že tady kolegové ke všemu přistoupili velice zodpovědně a relativně za krátkou dobu – zhruba do jednoho roku – jsme byli schopni otočit trend červených čísel a dostat se do černých

Jak zpětně hledíte na dobu, kdy před oním zhruba rokem a půl nebylo nic a museli jste po požáru bývalé výrobní haly v Roztokách u Jilemnice vše budovat od znovu? Tehdy jsme o společnosti psali jako o fénixovi, který vstal z popela…
Ano, ale ono to opravdu sedí. To, co se nám stalo v Roztokách u Jilemnice – tedy požár, který nás zasáhl − ovlivnil všechny. Samozřejmě tu byly negativní emoce, že všechno skončilo či končí. Ale to ve mně a mých kolezích vzbudilo ještě větší touhu postavit to zpátky na nohy, což se povedlo. Jistě, když se podívám zpětně, ten požár byl obrovská tragédie. Naštěstí se nikomu nic nestalo. Ale z manažerského pohledu to vidím přece jen trochu jinak. V původním výrobním závodě byl rozvoj limitován a naše nové prostory nám naopak přinesly novou příležitost a možnosti rozvoje. Přijali jsme nové kolegy a do budoucna máme poměrně dost ambiciózní plány.

Možná to nezní hezky, ale nebyl onen požár pomyslným překročením jakéhosi kořenu či mezníku, přes který jste se posunuli dál?
Určitě. Zřejmě to byl osud. V Roztokách u Jilemnice jsme dosáhli na maximální výrobní kapacity a naše nabídka a servis zákazníkovi byly limitovány. Rychlým otevřením nové továrny jsme dostali možnost vykročit do nové etapy a výrazně zlepšit dodací podmínky a služby všem klientům.

Jak se příchod do továrny s větší kapacitou projevil ve vašich výrobních ukazatelích?
V původním výrobním závodě jsme byli schopni vyrobit přibližně 200 tisíc matrací za rok. V současné době jsme technologicky vybaveni řádově na nějakých 700 až 800 tisíc kusů. Je to samozřejmě dáno prostorem a technologií. S postupným nárůstem výroby budeme přijímat nové spolupracovníky. V letošním roce, který je první plný rok po otevření, určitě vyrobíme více, než jsme byli schopni vyrobit v původním výrobním závodě v Roztokách, a to navzdory tomu, že současná spotřebitelská poptávka je velice nízká.


Kolik zaměstnanců zde v současné době pracuje?
Je to zhruba 140 lidí. V Roztokách jsme jich měli přibližně 100 a ve špičkových měsících i 110 zaměstnanců. Nyní přecházíme z nízké sezóny, která je vždy přes letní měsíce, protože každý řeší převážně dovolenou, a nikoliv jak se dobře vyspí.

Oproti Roztokům máte nárůst počtu zaměstnanců zhruba o 30 až 40 osob. Chystáte se ještě přijmout nějaké další lidi?
Rádi bychom, ale je to jeden z problémů dnešní doby a netýká se to jen našeho výrobního závodu. Na českém trhu zkrátka není k dispozici dostatek pracovníků. Řešíme to proto různými přesčasy, víkendy, ale potřebovali bychom víc. Plánujeme rozšíření sortimentu a byl bych rád, kdyby se nám do konce roku podařilo rozjet výrobu dalšího portfolia. A z toho pochopitelně plyne další požadavek na pracovní sílu.

Co všechno musí umět člověk, který by chtěl u vás pracovat?
Musí být pracovitý a loajální. A v ostatních předpokladech, tedy co se týče manuálních či technických schopností, jsme připraveni každého zaučit.

Jaký je zde pracovní rytmus?
Primárně jsme zaměřeni na dvě výrobní směny. Nyní máme nejnižší sezónu, proto jedeme v řádu 1 až 1,5 směny, ale od podzimu opět narosteme a budeme to směřovat ke dvěma směnám.

Na podzim – až se lidé vrátí z dovolených – tedy očekáváte nárůst poptávky?
Je to každoroční trend. Nicméně covid trošku ovlivnil spotřebitelkou poptávku, co se týče sezónnosti. Ale my to sledujeme poměrně důkladně a srovnáváme trendy roku 2023 s rokem 2019, který byl ještě předcovidový. Ta křivka je takřka identická. Samozřejmě objem peněz je výrazně vyšší vzhledem k inflaci, která ovlivnila ceny vstupních materiálů.

Před chvílí jste zmínil, že to trvalo zhruba rok od otevření nové výrobní haly, než jste se dostali z červených čísel do černých. Byl to plán, nebo jste očekávali, že se to stane později?
Byl to optimistický plán. Měli jsme to rozvržené tak, abychom se koncem letošního roku dostali do černých čísel. My jsme jich ovšem dosáhli už před uplynutím dvanácti měsíců od otevření, tedy v dubnu letošního roku.

Tak to jsou majitelé spokojeni…
Samozřejmě. Naši akcionáři říkají „good job“.

V jaké ekonomické kondici – i s ohledem na vysoké ceny energií, vstupních materiálů, ale i kolísajících cen pohonných hmot – se nachází váš podnik v současné době?
Ve stabilní kondici. Nám se z manažerského pohledu podařilo udělat významné kroky k zajištění cen energií. Topíme tady plynem, takže to je významná suma, a množství spotřebované elektřiny také není nejmenší. Důležité je, že se nám to podařilo zabezpečit ještě těsně před válkou na Ukrajině. Takže v topné sezóně ani současné době tím nejsme zasaženi. A co se týče dalších ukazatelů, už je to horší. Vstupní suroviny pro naše výrobky, což jsou především polyuretanové pěny, byly zasaženy velice výrazně. Tam byly cenové nárůsty při vstupech o 60 i 70 procent. Něco z tohoto nárůstu jsme byli schopni absorbovat, ale určitou část zvýšení už jsme museli dohodnout s našimi velkoobchodními partnery. Tedy museli jsme to promítnout do konečných cen výrobků. Jinak bychom nepřežili.

Jaký máte výhled do budoucna?
Věřím, že se situace začne stabilizovat a nastane dobrý trend. I Česká národní banka předpovídá, že by se tak mohlo stát v průběhu příštího roku. A když to spojíme s naším novým portfoliem, které chystáme a chceme nabídnout, tak jsem optimista. Myslím si, že budoucnost pro náš výrobní závod bude příznivá.

Myslíte si, že současná horší poptávka je způsobená jen tím, že jsou lidé na dovolených?
Nejen tím, ale všeobecně. Já jsem v byznysu už dlouho a vidím, že spotřebitelská poptávka je vždy ovlivněná něčím, co je nestandardní. Zákazníci – a my Češi obzvlášť – jsme velmi opatrní a myslíme na zadní kolečka. Vidím to tak, že začala válka, pak přišla inflace a zvedla se cena energií. Spousta lidí i kolegů je opatrná a omezila utrácení.

To je jedna rovina, ale ze zpráv z médií vyplývá, že letos Češi například vůbec nešetřili na zahraničních dovolených, které určitě nebyly nijak levné. Navíc Češi peníze mají…
Ano, já vím. Česká národní banka též říká, že na účtech drobných střadatelů je největší kumulovaná suma v historii.

O dovolených se proto říkalo, že si lidé koupili zážitek, protože ten jim nesebere ani inflace. Šlo by za určitých okolností používat tuto optiku i pro nákup matrací? Přece jen, spánek je pro lidi také velice důležitá věc a myslím si, že lidem není úplně jedno, jak nebo na čem spí. Navíc i nákupem kvalitních matrací brání znehodnocení svých úspor.
Máte podobný názor, jako mám já. My jsme to historicky viděli, když Češi začali více cestovat do západní Evropy a Ameriky, kde byly matrace komfortnější, než bylo u nás zvykem. Trend vyšších či elastičtějších matrací byl viditelný, stejně jako odklon od českého či slovenského vnímání, že kvalitní dobrá matrace rovná se tvrdá matrace. Což mimochodem není pravda. A skupina zákazníků, kteří trvají na tom, aby matrace byla extrémně tvrdá, je každoročně menší. A právě větší cestování Čechů do zahraničí pomáhá tomu, aby se trend měnil. Investice do kvalitní matrace je na více než sedm let a zákazníci se při jejich výběru více soustřeďují na kvalitu než na cenu.

Jak širokou škálu matrací co do tvrdosti nabízíte?
Máme poměrně širokou škálu tvrdostí, abychom byli schopni oslovit všechny pocity ležení, které zákazník očekává. Rád bych doplnil, že máme v portfoliu nově certifikované zdravotnické matrace nejen do nemocnic, ale i pro domácnosti.

Kolik sériových typů matrací vyrábíte?
Sériově se jedná o stovky typů. Je to organizačně náročné, ale pomáhá nám v tom důkladná technologická příprava včetně barevného rozlišení tvrdosti pěn. Bez kvalitního zpracování pracovního postupu by to bylo pro kolegy z výroby velice komplikované. Bezchybné složení výrobků je nutné pro dosažení vysokého komfortu ležení.

Dodáváte vaše zboží pouze do Čech, nebo i do zahraničí?
Jedeme primárně český a slovenský trh a dále pak vyvážíme do Rakouska a Německa.

Jak silná je konkurence?
Je velice silná. Ale na druhou stranu já mám konkurenci rád, protože to je impuls, abychom se stále zlepšovali a neusnuli na vavřínech.

(komerční sdělení)