Pátek

14. června 2024

Nyní

13°

Zítra

15°

Svátek má

ŘSD vyloučilo polský Budimex z tendru na stavbu dálnice D11

9. 5. 2024

page.Name
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyloučilo polskou stavební firmu Budimex ze soutěže na stavbu úseku dálnice D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Na síti X to uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Původně Budimex tendr v hodnotě přes 11 miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí ŘSD o jeho vítězství zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Nyní běží lhůta 15 dní pro podání námitek. O výběru nové nejvhodnější nabídky ŘSD dosud nerozhodlo.

K vyloučení Budimexu ŘSD podle Mátla přistoupilo v návaznosti na rozhodnutí ÚOHS, po kterém se tendr vrátil zpět do hodnocení nabídek. Firma podle ÚOHS v tendru nesplnila podmínku technické kvalifikace. Mátl uvedl, že Budimex ani přes opakované výzvy nedoložil plnění kvalifikačních kritérií.

Budimex v dubnu uvedl, že se bude o zakázku ucházet i poté, co ÚOHS zrušil rozhodnutí o jejím vítězství v tendru. Budimex uvedl, že si za podanou nabídkou dál stojí.

„Respektujeme vydané rozhodnutí. Za námi podanou nabídkou si však i nadále stojíme. Podáme proto odvolání a věříme, že bude nakonec rozhodnuto v náš prospěch. Máme neochvějnou důvěru v naše schopnosti, reference a náš tým. Od samého počátku jsme do daného výběrového řízení investovali velké množství energie. Vzdát se nyní by tak odporovalo samotnému duchu naší společnosti,“ uvedla v reakci na vyloučení tisková mluvčí společnosti Budimex Diana Zyglewská.

ŘSD původně plánovalo, že stavbu úseku o délce 21,1 kilometru zahájí Budimex 19. prosince 2023. Proti výběru Budimexu ale v prosinci podalo námitky sdružení vedené MI Roads. Když s námitkami neuspělo u ŘSD, obrátilo se na antimonopolní úřad.

MI Roads tvrdí, že firma Budimex použila k doložení kvalifikace související s výstavbou tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají požadavkům zadavatele tendru. Budimex podle MI Roads také nesplnil kvalifikační požadavky pro odborný personál pro výstavbu tunelů.

Budimex výhrady svého konkurenta odmítl. „Jsme přesvědčeni, že pro danou zakázku disponujeme odpovídající kvalifikací, což si ostatně investor důkladně prověřil. Kromě předložených referencí z oblasti tunelových staveb máme i obdobné zkušenosti z realizací tunelů v Polsku a ve Španělsku,“ uvedl na konci března ředitel Budimexu pro Českou republiku a Slovensko Krzysztof Sokołowski.

Firma Budimex nabídla v soutěži nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, tedy 87 procent původně předpokládané ceny. O zakázku se ucházelo šest subjektů. Protestující sdružení Společnost D11, v němž je MI Roads vedoucím účastníkem, nabídlo v soutěží druhou nejnižší cenu 11,71 miliardy korun bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav.

Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou loni v září. Úsek, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027. ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.

(ČTK)
Foto: Budimex