Reakce Správy KRNAP na kritiku veřejnosti: Odvážná architektura je záměr
21. 4. 2021

Před několika dny stavbaři odkryli plachtu nad nově budovaným vstupem do návštěvnického centra. Nad jeho podobou se rozdmýchala nebývale silná veřejná diskuse. Většina diskutujících nad novou podobou vstupu vyjádřila nevoli, nesouhlas či příkrý odsudek. Jak byste na tyto názory reagoval?
Té reakci rozumím. Architektura nových expozic návštěvnického centra v klášteře je překvapující, nová a odvážná. Autorem je architekt zvučného jména, profesor Roman Koucký. A nový vstup je a bude ta nejviditelnější část. Je to něco nečekaného, kontroverzního a, popravdě, šokujícího. Tedy chápu, že byli lidé překvapení nebo dokonce šokovaní. Moje první reakce, když jsem návrh před lety viděl poprvé, byla podobná a než jsme řekli své „ano“ jako investor, sešli jsme se s architektem Kouckým nad tím návrhem několikrát k dlouhé debatě. Na druhou stranu architektura chce také čas. Zvlášť ty nečekané architektonické počiny ho vyžadují. Vzpomínám si dobře, co jsem si vyslechl, když jsme dokončovali budovu ekocentra Krtek. A ta budova posbírala jen za svůj první rok sérii mezinárodních i českých architektonických cen a dodnes se na ni jezdí dívat lidi ze široka a daleka. A myslím, že i mnozí místní vodí své návštěvy, aby se na Krtka podívaly. Vizualizace nového muzea jsme za posledních deset let několikrát prezentovali, ale když to stojí v reálu, je to pochopitelně něco nového. Škoda je, že se kvůli covidu nemohla uskutečnit veřejná prezentace v Krtku, kterou jsme plánovali na jaře uspořádat i s profesorem Kouckým.
Nejčastěji formulované odsudky poukazovaly na skutečnost, že je k historické budově přilepena architektonicky zcela nesourodá a svojí podobou nevkusná stavba. Co vy na to?
Vkus je otázka úplně individuální. A architektura je jistě věcí vkusu, tedy i její hodnocení je velmi individuální. Architektura je součástí veřejného prostoru a tudíž logicky vyvolává reakce každého z nás. S nadsázkou se říká, že patří k věcem, kterým „rozumí každý“. Odborně je to pochopitelně nesmysl, ale jinak to nemyslím nijak ironicky - na každého z nás nějak působí. To, že je „přilepen“ nový vstup na historickou budovu je jednak funkčně nutné - kromě pokladen a šaten je v něm také přednáškový sál, dvě expoziční prostory a hlavně výtah, který nesměl být právě kvůli ochraně té historické budovy nikde uvnitř a který je nutný, aby expozice mohly být bezbariérové. To, že jde o odvážnou novou architekturu, je záměr. Architekt si nechtěl hrát na nějakou nápodobu, nechtěl budovat nějakou pseudobarokní nápodobu, ale přiznat novost té přístavby, která kombinuje umělou skálu, symbolizující působení přírody v Krkonoších s budoucím skleněným kubusem vstupu, jenž symbolizuje zase vliv lidské činnosti na zdejší krajinu a přírodu. Kombinace historických budov s moderní architekturou se dělají často. To není žádný vrchlabský vynález. Najdete je prakticky všude kolem nás - třeba Liebeskindova přestavba budovy Arsenalu v Drážďanech, tedy dnešní vojenskohistorické muzeum. Albertina ve Vídni. Židovské muzeum v Berlíně a tak dále.
Zaregistroval jsem poměrně rozšířený názor, že lidé nevěděli o tom, co se u kláštera chystá a jakou to bude mít podobu. Jak byl před lety tento projekt veřejně prezentován a kde ho mohli lidé vidět?
Na projektu pracujeme postupně víc než deset let. Za tu dobu jsme záměr i samotný projekt mnohokrát prezentovali. První veřejná prezentace, včetně zveřejnění vizualizací, proběhla už v roce 2011. Vizuály proběhly několikrát médii, jsou k dispozici na webu projektanta, společnosti Deltaplan, komukoli jsme je na požádání poskytli. Jak jsem zmiňoval, v plánu byla i veřejná prezentace letos na jaře s účastí profesora Kouckého, ale ta se konat kvůli epidemii opravdu nemohla.
Dozná nový vstup do návštěvnického centra ještě nějakých změn? Například zda bude upraven nějakou barvou či na něj bude ještě nanesen nějaký materiál či přírodní hmota?
Ano, nyní se jedná o hrubou stavbu, kterou čekají ještě povrchové úpravy, které mají přiblížit vzhled podobě skály. A tam, kde jsou dnes jen nosné sloupy, bude přímo vstupní objekt ve formě proskleného kubusu, tedy přesněji kvádru.
Platí stále, že stavební práce budou dokončeny v letošním roce a pak už dojde k instalaci expozice nebo došlo kvůli rozmarům počasí k nějakému zpoždění stavebních prací?
Určitá zpoždění na stavbě jsou - jednak došlo k nějakým nečekaným událostem typu významnějších průsaků spodní vody, které jsme museli řešit, jednak své udělala i opatření proti covidu a covid sám. A jde o vcelku složitý projekt uvnitř historické budovy. Samotný vstupní objekt je jen součástí všech stavebních prací. Plánovali jsme stavební část dokončit v roce 2021, aktuálně to vypadá, že to stihneme o pár týdnů později, do jara 2022. V květnu 2023 bychom rádi otevřeli nové expozice komplet.
Jiří Štefek
jiri@vrchlabinky.cz