Čtvrtek

23. května 2024

Nyní

17°

Zítra

16°

Svátek má

Kulaté jubileum. HAVEX-auto letos slaví 30 let od svého založení

10. 7. 2023 Komerční sdělení

page.Name
Jaké byly začátky a jak moc náročná byla cesta, která dovedla zakladatele společnosti HAVEX-auto k úspěchu a jubilejnímu výročí? „Základem je být obklopen dobrými lidmi,“ říká František Havlíček.

Kdy jste se rozhodl, že budete podnikat?
V roce 1989 jsme se s kolegou Jiřím Exnarem domluvili na společném podnikání s tím, že si založím živnostenský list a Jiří se přidá později. Název jsme připravili jako HAVEX (Havlíček a Exnar) obchodně-dopravní služby, kdy jsme se zabývali autodopravou a likvidací odpadů. V trutnovském okrese jsem byl jedním z prvních podnikatelů a v první privatizační dražbě jsme pořídili první firemní nemovitost v ulici Na Bělidle. Je to domek, kde dnes sídlí naše zákaznické centrum. Do firmy přistoupili Jiří Valeš s Jiřím Kletvíkem a k dopravě se přidala odborná stavební činnost, proto jsme v roce 1991 založili společnost HAVEX spol. s r. o.

A co bylo v těch začátcích nejtěžší?
Samozřejmě nám chyběly peníze, ale důležitější byla asi harmonizace mezi společníky. Každý jsme byli jiný, měli jsme rozdílné myšlení, museli jsme se naučit respektovat jeden druhého, a být tak v souladu.

To se evidentně povedlo a firma se rozvíjela dál. Kudy vás vedly další cesty, než jste se dostal tam, kde jste dnes?
Všechno vlastně vycházelo z toho, čeho jsem si všímal kolem sebe. Byl jsem v dennodenním kontaktu s horaly a znal jejich potřeby. Viděl jsem, že čističky u horských chat nefungují tak, jak mají, protože jsou špatně postavené, vypozoroval jsem problémy s vývozem odpadků nebo praním prádla a hlavně zjistil špatný stav jejich aut. Začali jsme tedy stavět čističky a potom i hotely, zabezpečovali jsme i praní prádla pro celé Krkonoše. Vymysleli jsme kontejnerový systém na směsný odpad pro Krkonoše; zařídili obcím a městům účelovou dotaci na jejich pořízení a horalům jsme zajišťovali terénní auta, aby byli soběstačnější. Původně jsme chtěli prodávat výhradně Jeepy, bylo nám ale doporučeno, abychom to zkusili spíš s menšími auty, takže jsme zkontaktovali Škodovku.

A odtud se píše vlastní historie HAVEX-auto?
Ano, to byl rok 1993. HAVEX se rozdělil na tři divize: EKO, AUTO a H-STAS. HAVEX-auto prodával a servisoval nejdřív jenom škodovky, prvními zaměstnanci se stali Vlastimil Havel a Zdena Šubrtová, to byli prodejci. Do servisu k nám potom přešel Josef Havel, Josef Puš a Ladislav Hák.

A jak tedy začala spolupráce se Škodovkou?
Tehdejší situace nebyla jednoduchá a na auta se stály fronty. Kolik aut prodejce získal, tolik jich prodal. Naše výhoda byla taková, že jsme znali lidi ze Škodovky a automobilku měli za rohem. Nejdříve ale bylo potřeba postavit salon, bez toho prodávat nešlo. A tím to vlastně začalo. Hned v prvním roce provozu jsme prodali 50 aut.

Jaké další výzvy vás ještě čekaly?
Nově jsme se začali zajímat o prodej vozů zdravotně postiženým lidem. Přemýšleli jsme, jak jim můžeme pomoci a jak by se mohli zapojit oni sami. Přišli jsme na to, že zdravý člověk lidem s hendikepem tak úplně neporozumí a že empatie funguje nejlépe mezi nimi navzájem. V každém ze třinácti krajů vzniklo Regionální centrum pomoci a mobility, kde lidé se zdravotním postižením zpracovávali žádosti o příspěvky na auta nebo jejich úpravy. V centrech pracovalo 150 zaměstnanců a náš projekt ŠKODA Handy byl tehdy největší chráněnou dílnou v České republice. Za svou činnost získal v roce 2010 cenu MOSTY, která se uděluje za mimořádnou aktivitu nebo čin ve prospěch občanů se zdravotním postižením. My jsme se pak více soustředili na prodej velkoodběratelům a retailovým zákazníkům. Vůz si u nás pořídilo několik významných osobností, jako třeba tenista Petr Korda a další.

Firmě se evidentně dařilo a podle toho, co je za vámi dnes vidět, jste na vavřínech neusnuli. Co důležitého se ještě událo?
Bylo toho opravdu hodně, otevřeli jsme například i vlastní leasingovou společnost. Velmi důležitým momentem pro nás byla koupě podílu ve společnosti IMOFA, spol. s. r. o. v roce 2009. Rozšířili jsme prodej o značky Jeep, Alfa Romeo, Fiat, Fiat užitkové vozy a Maserati. Úspěšné partnerství s IMOFOU trvá dodnes. Dalším klíčovým momentem bylo vyplacení původních společníků, restrukturalizace skupiny a dokončená generační obměna v osobě Jiřího Valeše mladšího, již několik let výkonného zástupce polovičního podílu ve skupině. HAVEX-auto prostě stále roste a rostl i v krizích. Nepodlehli jsme jim a naopak měli lepší výsledky i rekordní čísla.

A čím myslíte, že to bylo?
Já si myslím, že nejdůležitější je pozitivní myšlení a být s ním v souladu. Když člověk ví, co chce, jde si za tím a dělá to nejlepší, co umí. Nikdy nevíte, co je dobře, já jsem to třeba nikdy dopředu nepoznal. Prostě dělám všechno tak, jak to cítím.

A jaká byla vaše vize před těmi třiceti lety? Jistě jste věřil v úspěch, bez toho by to asi ani nešlo, ale řekl jste si třeba „dám tomu dva roky a uvidím“? Nebo jste už tehdy byl přesvědčen o tom, že to půjde?
Vždy jsem věděl, že to půjde, odjakživa jednám rychle a spíš impulzivně. Všechno jsem dělal intuitivně a mnoho věcí se podařilo díky spolupráci se společníky a poctivé práci.

Kdysi jste začínal sám a postupem času se přidávali další lidé. Podle jakých kritérií jste si vybíral své zaměstnance – kolegy? Byla to náhoda, že jste si vzájemně sedli a vytvořili fungující tým, nebo jste vytušil potenciál?
Dneska už vím, že nic není náhoda. Já jsem měl vždycky relativně štěstí, i na lidi. Hledal jsem zaměstnance a kolegy, kteří by firmě něco přinesli.

Zase zafungovala intuice?
Ano. Hledal jsem takové lidi, od kterých jsem se mohl něco naučit. Za člověkem by mělo být vždy něco vidět a toho si všímám. Když vidím, že ta jeho stopa je pozitivní, můžu mu věřit. Základem je totiž být obklopen dobrými lidmi. Někteří zaměstnanci jsou u nás už i přes 30 let.

Vybudovali jste prosperující společnost, která jde s dobou. Co se za uplynulé roky změnilo z hlediska vývoje firmy i používaných technologií?
Před třiceti lety jsme začínali takzvaně „na koleně“ se šanony, papírovým plánem od Škodovky a prodejem aut jen „na papíře“. Dnes používáme nejmodernější technologie a trendy, máme vlastní prodejní portál prodej-vozu.cz a CRM systém. Kromě toho nabízíme veškeré služby v rámci pojištění a financování. Poskytujeme zkrátka komplexní servis. S tím, jak jsme rostli, zřizovaly se další pobočky a otevíraly nové salony. Pro srovnání – první pobočka ve Vrchlabí měla čtyři zaměstnance a aktuálně máme devět provozoven s 310 zaměstnanci. Začínali jsme s ročním cílem 50 vozů a nyní prodáváme přes 10 000 vozů ročně.

HAVEX-auto poskytuje kompletní služby od prodeje auta, jeho financování, pojištění i servis. A co dál? Jaká je budoucnost? Jaký další rozvoj nebo posun s HAVEX-auto plánujete?
Plány do budoucna samozřejmě jsou a ne malé! Chystáme nové věci i zásadní investice. Předávám „žezlo“ mladší generaci, nicméně pořád chci být v obraze a vědět, co se děje. Myslím si, že stále mám díky svým zkušenostem a intuici schopnost ukázat mladší generaci jiný úhel pohledu, a naučit je tak posoudit věci i z určitého nadhledu.